Van Nederland weer naar Peru :D - Reisverslag uit Lima, Peru van Roanne Daling - WaarBenJij.nu Van Nederland weer naar Peru :D - Reisverslag uit Lima, Peru van Roanne Daling - WaarBenJij.nu

Van Nederland weer naar Peru :D

Door: Roanne Daling

Blijf op de hoogte en volg Roanne

08 Oktober 2016 | Peru, Lima

Buenas tardes!

Een nieuwe blog, dat is alweer een hele tijd geleden. Inmiddels woon ik hier 7 maanden. Dit zou normaal betekenen dat ik ruim over de helft ben en dat ik over ongeveer 2 maanden naar huis zou vliegen. Nu vlieg ik inderdaad over ongeveer 2 maanden naar huis maar heb ik besloten om in januari terug te vliegen! Ik heb het hier zo naar mijn zin dat ik graag nog een half jaartje langer wil blijven. Dit betekent dat ik in ieder geval tot juli 2017 hier woon. Vlak voor de kerst vlieg ik naar Nederland (22 december) en vlak naar mijn verjaardag vlieg ik weer terug (25 januari).
Ondanks dat ik het hier erg naar mijn zin heb, kijk ik ook erg uit naar deze vakantie uit. Het lijkt mij leuk om iedereen weer even te zien en te spreken.

In mijn vorige blog heb ik verteld dat we in juli twee weken vakantie zouden hebben. Inmiddels ligt dit al weer ver achter ons. Toch wil ik hier graag nog wat over vertellen omdat ik zelf op vakantie ben geweest. De eerste week van mijn vakantie heb ik vooral lekker uitgerust. Verder moest het lokaal goed schoongemaakt worden en moesten er wat boeken in- en uitgepakt worden. In de tweede week ben ik zelf op vakantie geweest naar Arequipa en de Colca Canyon. Dit was een erg mooie, maar ook vermoeiende reis.

’s Maandag vertrok ik aan het einde van de middag met de bus naar Arequipa. Deze busreis duurde ongeveer 17 uur. Het grootste deel van de reis was ’s nachts. Dit had ik zo gekozen met de hoop dat ik dan het grootste gedeelte van de rit lekker kon slapen. Dit was alleen makkelijker gedacht dan gedaan. In werkelijkheid sliep bijna iedereen in de bus behalve ik. Iets na de middag kwam ik aan in Arequipa. Eerst heb ik een taxi opgezocht die mij naar mijn hotel wilde brengen. Gelukkig kan ik mijzelf meer uitdrukken in het Spaans en kon ik tegen de chauffeur zeggen dat hij wel erg veel geld wilde voor dat kleine stukje. Toen ging hij akkoord met de helft van het bedrag.
Die middag heb ik nog even een wandeling door het centrum van Arequipa gemaakt. Verder ben ik maar vroeg naar bed gegaan. Ik was nog erg moe en die volgende dag zou ik al om 3 uur ’s nachts worden opgehaald voor mijn tweedaagse trekking naar de Colca Canyon.

De volgende ochtend werd ik inderdaad vroeg opgehaald. De mensen uit de groep kwamen uit allemaal verschillende landen zoals Duitsland, Frankrijk, Engeland, Amerika en nog iemand uit Hong Kong. Onderweg stopten we in het dorpje Chivay waar we gingen ontbijten. Hier zaten nog meer groepen te ontbijten die allemaal de trekking gingen doen. Daarna reden we door en kwamen we bij Cruz del Condor. Dit is een groot uitkijkpunt waar je het meeste kans hebt om Condors te zien vliegen en die zagen we ook! Daarna reden we verder en kwamen we om 10 uur aan bij de start van de trekking. Het was erg warm weer. We zouden deze dag ongeveer 6 uur wandelen. Het eerste stuk was alleen maar afdalen. Dit was nog best moeilijk. Het pad was er stijl en er lagen veel kleine steentjes waardoor je snel kon uitglijden. Na het dalen moesten we een brug over en moesten we klimmen. Halverwege kwamen we aan bij onze lunch.

Eigenlijk viel mij het wandelen alles behalve mee. Er was flink wat hoogte verschil in verhouding met Lima waardoor ik het erg snel benauwd had. Onderweg heb ik mijzelf 100 keer afgevraagd waarom ik ook alweer een trekking wilde doen. Om 5 uur kwamen we aan bij ons ‘hotel’. Ik was heel erg blij. Ondanks dat het zwaar was, was het wel echt de moeite waard! Het ‘hotel’ waar we zouden overnachten was alleen lopend of per ezel bereikbaar. Naast onze groep waren er nog andere groepen. ’s Avonds hebben we met elkaar gegeten en lag iedereen weer op tijd op bed omdat we de volgende ochtend om 5 uur weer moesten opstaan. Omdat de eerste dag mij erg tegen viel en we de tweede dag alleen maar zouden moesten klimmen heb ik ervoor gekozen om via een ezeltje naar boven te gaan. Naast dat dit een stuk makkelijker was vond ik het ook harstikke leuk en kon ik zo mooi van de omgeving genieten en onderweg foto’s maken. Ik was niet de enige die een ezeltje nam maar wel de enige denk ik die erg ontspannen opzat. Het meisje voor mij was erg bang.

Om 8 uur kwamen we bij de top aan en hadden we een uitzicht over de kloof. De Colca Canyon is de diepste Canyon van de wereld maar wel minder stijl dan bijvoorbeeld de Grand Canyon. Om 9 uur gingen we ongeveer ontbijten. Daarna gingen we met de bus verder naar om nog wat verschillende dingen te bezoeken zoals een uitzichtpunt (vanaf hier kon je een bekende vulkaan zien) en een plek met warmwaterbaden.
Om 5 uur kwamen we weer aan in Arequipa. Daarna ben ik weer naar mijn hotel gegaan. Om half 10 ging mijn bus weer naar Lima. Inmiddels had ik al flink wat spierpijn dus die busreis was geen pretje. Gelukkig was ik erg moe en ik kon ik beter slapen dan de heenreis. Vrijdag rond half 2 was ik weer in Lima. Al met al was het een erg geslaagde vakantie. Het was fijn om even de stad uit te zijn.

Inmiddels is het normale leventje alweer begonnen en ben ik weer druk aan het lesgeven. Elke week heb ik nog Spaanse les. Naast dat het leerzaam is, is het vooral ook erg gezellig. Verder is het ook erg leuk dat het contact leggen steeds makkelijker gaat omdat ik gewoon in het Spaans mee kan praten (tenzij ze snel praten, dan volg ik het niet altijd). Het vervoegen van alle werkwoorden is soms nog wel een uitdaging.

Sinds de vakantie staat er op het seminarie ook een tafeltennistafel. Hier heb ik al flink wat uurtjes doorgebracht. Kon ik eerder soms nog geen bal terugslaan, gaat het nu toch een stuk beter. Tot frustraties soms van de Peruanen want ze kunnen er niet zo goed tegen als ze van een meisje verliezen. Na verloop van tijd hadden ze de tafel weer opgeruimd omdat er een grote groep in het seminarie verbleef en deze ruimte nodig hadden. De studenten vonden die erg jammer maar eigenlijk durfde niemand te vragen of ze de tafel weer neer wilden zetten toen de groep weg was.
Sinds ik hier woon heb ik wel gemerkt dat Nederlands wat directer zijn. Ik heb dus maar een paar keer gevraagd of ze de tafel weer neer wilden zetten. Gelukkig mocht dat!

Als laatste wil ik jullie vertellen dat ik ook aan het eten gewend bent en met plezier twee keer op een dag rijst eet. Eigenlijk kook ik zelf bijna nooit meer, veel makkelijker om mee te eten. Soms merk je vooral tijdens het eten cultuurverschillen. Zo eten ze hier vis inclusief ogen en eten ze kippensoep inclusief poten, het hart en de nek van de kip. Laatst lag er ook een cavia op iemand zijn bord. Dingen die ik in Nederland nog nooit gegeten heb.

Ik denk dat jullie inmiddels weer aardig op de hoogte zijn. Ik hoop jullie weer in december te zien. Natuurlijk mag je altijd een kaartje sturen want ik vind het erg leuk om post te ontvangen.

Hasta luego,
Roanne

  • 11 Oktober 2016 - 17:13

    Diny Van Nielen:

    Hai Roanne,

    Zo wat een belevenis, en wat heb je het leuk verteld. Mooie foto's erbij. Prachtige bergen, mooie uitzichten. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en leuk dat je ons mee laat genieten.
    Fijne tijd nog daar in het verre Peru.

    Groetjes, Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roanne

Actief sinds 01 Feb. 2016
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 103950

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 30 November -0001

Peru

Landen bezocht: